onsdag 12 oktober 2011

Onsdagsintervju med Elias Strömgren

Idag stämde jag träff med en av Sveriges mest upptagna personer. Förutom att han studerar, spelar Elias Strömgren dessutom i band och har två olika jobb. Och till allt detta ska man också lägga till en aktiv fritid med träning och socialt umgänge. För att få ihop tidsschemat menar Elias att det handlar om att prioritera.
- Man får ofta säga nej till folk och göra folk besvikna, men man måste acceptera att man inte kan finnas där för alla hela tiden. Man får finnas där de verkligen behöver en.
     Ett annat hett tips är också att inte ta på sig alldeles för mycket jobb, utan att arbeta i den mängd man klarar av. Elias Strömgren jobbar på City Life Östersund varannan lördag, vilket han tycker är en alldeles lagom dos, då han också får tid över till annat. Ungefär en gång i månaden sitter även Elias i Östersunds Ungdomsråd som justerare och kassör.
- Skulle jag jobba hela tiden så skulle jag gå in i väggen. Sen tycker jag att man måste få ha kul ibland, och inte bara jobba så man får dåligt socialt liv, blir enstöring och hatar livet. Ibland är det bättre att vara med vanligt folk och leva liksom.
     Anställningen på City Life Östersund, som är en restaurang mitt i centrala stan, fick Elias genom sitt kontaktnät, då hans syster jobbade där. Elias gick helt enkelt dit och frågade efter en anställningsintervju, och då chefen kände till att han kom från en eminent kockfamilj fick Strömgren en chans. Han blev anställd, men hade från början ingen aning om hur någonting fungerade, fast han lärde sig till slut rutinerna. Nu är Elias ansvarig över disken, får stå i kassan, göra enklare maträtter och sallad, portionera mat, steka hamburgare, torka bord och så vidare. Varje arbetspass sträcker sig över 6 timmar. Även på loven kan Elias bli inkallad, och då blir det oftast ganska många pass.
     Enligt Elias så var det hans kontakter som gjorde det möjligt för karriären inom restaurangbranchen att ta fart.
- Jag fick ju mitt jobb genom att min chef kände folk som jag kände, och jag tror det är jäkligt viktigt att ha kontakter om man ska kunna skaffa ett jobb. Så om jag skulle ge ett tips till någon som vill söka jobb, så skulle jag säga, tänk på vilka kontakter du har och försök flirta in dig hos dem. Var inte rädd att använda kontakter! Om man nu saknar dessa tror jag det är svårare, men då gäller det ju att skriva ett CV och personligt brev. Ring inte, skicka inte ett mail, utan gå till stället personligen.
     För precis som Elias Strömgren säger, så kan alla få ett jobb, oavsett vilka kontakter man har. Det gäller att satsa järnet, helt enkelt. Skyll inte på att du inte har tid!

Inga kommentarer: