fredag 10 februari 2012

Anton testar utnyttja sina kontakter


Som tidigare framkommit i de uppskattade Onsdagsintervjuerna, verkar det onekligen vara genom sina sociala kontakter som man har störst chans att skaffa en anställning. Detta eftersom man som ungdom troligen inte har så många erfarenhetsmässiga meriter att slåss med på marknaden. Sedan kanske det inte heller känns så väldigt inspirerande att stiga in på Arbetsförmedlingen när man inte ens uppnåt en ålder av 20. Eller hur?
     Och det bra är att det absolut inte finns någonting negativt i att söka jobb via en kontakt, tvärtom. Den anställningsansvarige får förmodligen någon slags personlig association till dig om denne får höra att en redan anställd eller dylikt tipsat sin vän om arbetsplatsen, vilket kan ge dig fördel gentemot andra sökande.
     Därför testade jag själv om det faktiskt gick att skaffa jobb via en kontakt. Jag har sedan i december koncentrerat mig på att verkligen fråga människor i min närhet om de har något tips, erbjudande eller förslag på ett arbetstillfälle som passar just mig. Jag fick napp redan i januari, något som enligt mig var ett förvånansvärt snabbt, och även kvalitativt, resultat. Ett möte är inbokat nästa vecka, och det känns verkligen prima!
     Det som jag anser gälla om man ska försöka sig på denna väg till ett jobb, är att inte blunda för något. Fråga alla! Mormor och morfar, syrrans pojkvän, dina föräldrar, alla i klassen, nya och gamla vänner och så vidare. Ett tips är även att försöka få in en fot hos någon kompis mamma eller pappa, som kanske är egenföretagare, högt uppsatt eller dylikt. Här har man också ett extra slagläge om man har för vana att vara trevlig mot folk. Visst, den där tjejen kanske är väldigt irriterande, men hennes pappa är VD för Byggbolaget. Till exempel. Var trevlig alltså, det skapar kontakter som kan visa sig vara nödvändiga i framtiden.
     Såhär kan det för övrigt se ut när man frågar sin kontakt:
-          Du förresten, skulle du behöva en hjälpande hand inne på lagret/avdelningen/butiken ibland?
-          Jovisst! Vi kan boka in ett möte på onsdag så granskar vi det hela lite närmare.
Väldigt simpelt. Tänk på att en personlig kontakt (förhoppnigsvis) alltid vill dig väl, och att du därför har lättare att åtminstonde få en chans till anställning av denne. Och om man har många chanser leder det oftast till ett gott resultat.
     Om du bara inriktar sig på att rådfråga de närmsta av dina vänner blir resultatet däremot begränsat, vilket leder till att det blir svårare för dig att skaffa jobb. Och nu i studenttider och det reseplanerande virrvarret är ett extra cash flow att föredra.
     Därför; Blunda inte för något. Utnyttja ALLA dina kontakter. Jag lovar, det fungerar. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat! En jobbcoach kunde inte ha sagt det bättre. :) Kul att du skriver ner dina erfarenheter, kan användas som förebild för många. Hälsning, coach Nina Berbic Rosell (www.enida.se)